Când se fac listele cu invitați toată lumea știe că urmeză un eveniment celebrativ.
Fie că este vorba de o recepție dată de o personalitate sau un milionar, fie că este vorba despre o masă de sfârșit de an sau de o nuntă, un element important al pregătirilor îl reprezintă întocmirea listei celor invitați și stabilirea criteriilor de selecție.
La sfârșitul acestei lumi, Dumnezeu va da o petrecere, va face o nuntă în cerul și pământul nou. David și-a pus întrebarea: Oare cine va fi inclus pe lista celor invitați să fie la petrecerea, la masa Împăratului împăraților? (Psalmul 15:1)
David pune o întrebare legitimă și deșteaptă, și tot el conturează profilul celui care se pretează la a fi printre cei selectați. Cu cât mai importantă este persoana care organizează petrecerea cu atât mai severe sunt criteriile de selecție și mai înguste posibilitățile de ajunge acolo.
Pe lista de invitați nu ajunge nimeni din întâmplare!
Cei care ajung la petrecere au avut o relație sau tangență directă cu gazda, știu așteptările și condițiile de colaborare și s-au ajustat la ele.
Invitația este precedată de o monitorizare.
Lista de invitați nu se completează aleatoriu, după ochi frumoși, după poreclă, după aspectul fizic, după apartenență confesională sau prin loterie – chiar și acolo sunt criterii de selecție; aici nu merge treaba că unii sunt mai norocoșii decât alții. Potențialii invitați sunt observați și supravegheați cu atenție o vreme îndelungată și numai dacă întrunesc condițiile cerute de gazdă vor fi scriși pe lista de invitați.
Verbele din versetul doi (Psalmul 15) sunt suficient de sugestive pentru a indica complexitatea monitorizării și evaluării: umblă, face, spune!
„Cel ce umblă în neprihănire, cel ce face voia lui Dumnezeu, cel ce spune adevărul din inimă.” Observați că atât comportamentul cât și comunicarea persoanei sunt critice în procesul de selecție. În versetele următoare vedem monitorizarea comportamentului în relațiile interpersonale cu apropiații, semenii și răufăcătorii. Sunt vizate, mai ales, situațiile în care persoana ar putea profita sau abuza de poziția sa privilegiată în defavoarea celorlalți. (v.4b și 5a)
Revenind la un aspect important al monitorizării, spunerea adevărului – din inimă, observăm că David ia două situații sociale în care am putea fi tentați să ne schimbăm cuvintele sau să mințim, ascunzând adevărul. Poate că a lua mită pentru a minți și condamna un om nevinovat nu este tentant pentru aproape nimeni, adică a face bani din minciună să nu reprezinte o ispită.
Lucrurile nu stau însă așa când promiți să faci ceva, în anumite condiții, iar apoi când trebuie să te ții de cuvânt circumstanțele sunt schimbate și împlinirea promisiunii înseamnă costuri mult mai mari, înseamnă pagubă – pierdere.
„El nu-și ia vorba înapoi, dacă face un jurământ în paguba lui.”
David a luat în considerare două categorii de situații în care bărbații sunt vulnerabili la minciună: situațiile care promit câștig – mărirea veniturilor sau/și cele care îi duc la pierdere.
Cerul monitorizează candidații de pe listele de invitați.
Unii, sunt scoși din sărite când trebuie să piardă ceva, ei nu știu decât să câștige.
Nu pot concepe să nu iasă în profit, nu pot accepta să iasă în pierdere. Motiv pentru care vor reveni asupra unei hotărâri luate anterior și o vor schimba – vor renunța la ea în mod unilateral, spre pierderea … celuilalt.
Câns spunerea adevărului nu aduce câștig este una, dar când spunerea adevărului aduce pierdere este mult mai dificil.
Ca să fii pe lista de invitați ai cerului trebuie să treci testul adevărului care costă!
Să rămâi la deciziile anterioare și intențiile precedente chiar dacă îți fac pagube.
Fii om de cuvânt, nu-ți schimba intențiile, nu-ți lua vorbele înapoi.
Vorbele luate înapoi alterează, denaturează adevărul și strâmbă caracterul.
Vorbele luate înapoi indică spre instabilitate și nestatornicie, spre un comportament fluctuant care-și protejează interesul cu prețul adevărului.
Când adevărul este sacrificat de dragul câștigului, încrederea moare împreună cu el.
Adevărul (brâul/centura) este indispensabil pentru uniforma soldatului lui Cristos. (Efes. 6:14)
Adevărul (spunerea și trăirea în El) este indispensabil pentru libertatea omului. (Ioan 8:32)
Adevărul (spunerea și trăirea în el) este indispensabil pentru cei ce vor fi pe lista de invitați ai cerului. (Apoc 21:27)